A karácsonyi időszakban évről évre egyre népszerűbb az internetes, webáruházban történő vásárlás. Lássuk be bizonyos szempontból sokkal egyszerűbb és gyorsabb otthonról, a kanapén ülve néhány kattintással bevásárolni, majd odahaza kényelmesen várni a megrendelt termék házhoz szállítását. Az internetes vásárlás nagy előnye, hogy nem kell utazni, parkolni, sorban állni, és egyszerűbb a kiszemelt termékről otthon információt gyűjteni. 2020. decemberében a járványügyi helyzet miatt pedig sokan azok is ezt a vásárlási formát választják, akik eddig a hagyományos üzletekben szerezték be a karácsonyi ajándékokat azon egyszerű oknál fogva, hogy elkerüljék a tömeget és ezáltal a megfertőződés lehetőségét.
Nézzük mit mond a JOG az internetes vásárlásról!
Az internetes vásárlás ugyanúgy SZERZŐDÉSKÖTÉSNEK minősül, mintha az üzletben vásárolnánk bármilyen terméket. Azonban ebben esetben nem találkoznak személyesen a szerződéses felek, azaz az eladó és a vevő, valamint a vevőnek fizikailag nincs is lehetősége személyesen megtekinteni az árut ezért az internetes kereskedelemre szigorúbb, a fogyasztókat jobban védő szabályok vonatkoznak.
A webáruház a weblapján köteles TÁJÉKOZTATÁST adni
– a vásárlás folyamatáról pl. kell-e regisztrálni, hogyan kerül a kosárba egy termék, és hogyan lehet a terméket ténylegesen megvenni, milyen formában kell a terméket kifizetni
– arról, hogy hogyan lehet törölni és javítani a megadott adatokat – például, ha egy terméket mégis inkább törölnénk a kosárból, vagy más szállítási címet adnánk meg
– az áruház által alkalmazott általános szerződési feltételekről (ezt is célszerű elolvasni vásárlás előtt)
– arról, hogy milyen szavatossági jogok és jótállás illetik meg a vevőt, mennyi időn belül küldheti vissza a terméket, mi a visszaküldés módja, és milyen költségekkel jár
– a vállalkozásnak a legfontosabb adatairól (név, székhely, cégjegyzékszám, telefon, email) is meg kell jelölnie. Ez vevőként hasznos, hiszen néhány kattintással ellenőrizhetjük, hogy az adott cég létezik-e, működik-e, van-e esetleg ellene valamilyen eljárás folyamatban.
A webáruháznak a termékek BRUTTÓ, vagyis a fogyasztók által ténylegesen fizetendő ÁRÁT kell feltüntetni. Emellett meg kell jelölni minden egyéb költséget is, ami a vásárlással jár: szállítási és postaköltség, az esetleges visszaküldés költsége, stb. Ha egy költséget az eladó nem tüntetett fel, azt nem is kell megfizetnünk. A webáruháznak jól láthatóan kell megjelölnie hogy valamely gombra vagy ikonra kattintással a megrendelést aktiváljuk, és ez fizetési kötelezettséggel jár. Ha nem egyértelmű a megjelölés, akkor a szerződés semmis.
Az adásvételi szerződés akkor jön létre, ha a webshop megrendelésünkről VISSZAIGAZOLÁST küld. Ebben az esetben a vevő köteles a kiszállított terméket átvenni, akkor is, ha a fizetés utánvéttel történik. Eladói visszaigazolás hiányában az ügylet nem jön létre Az áruháznak a rendelés leadásától számított legkésőbb 48 órája van arra, hogy visszaigazolja a megrendelésünket. Ha ez nem történik meg, de később mégis kiszállítják a terméket, azt nem vagyunk kötelesek átvenni.
Tekintettel arra, hogy internetes vásárlásnál nem tudunk élőben meggyőződni a termék tulajdonságairól, valamint arról, hogy megfelel-e az igényeinknek (jó-e a méret, a szín, a fazon, minőség, stb.), ezért a fogyasztókat az áru megérkezésétől számított 14 napon belül megilleti az indoklás nélküli ELÁLLÁS joga. Ez azt jelenti, hogy ha megkapjuk a terméket, de mégsem tetszik, 14 napon belül visszaküldhetjük. A vállalkozásnak ebben az esetben vissza kell fizetnie részünkre a teljes vételárat, illetve a szállítással felmerült költségeket is. A 14 napos határidő nem jelenti azt, hogy az árunak meg is kell érkeznie az eladóhoz, elég, ha a vásárló a visszaküldi (feladja) azt. Fontos kiemelni, hogy a visszaküldéssel kapcsolatos költségek a vásárlót terhelik. Vannak olyan áruházak, melyek a termék szállítási költségét nem térítik vissza, azonban a visszaküldés ingyenes – ez szintén jogszerű eljárás.
Az eladónak 14 napja van arra, hogy – miután tudomására jutott az elállási szándék – a termék árát VISSZAFIZESSE. Az eladó csak akkor köteles fizetni, ha a termék meg is érkezett hozzá, nem elég a vásárló értesítése a visszafizetéshez.
Sokan nem tudják, hogy ki lehet-e próbálni a terméket a 14 napos elállási idő alatt, hiszen egyes kereskedők kikötik, hogy ha nem eredeti a csomagolás, nem veszik vissza terméket. A terméket alapesetben KI LEHET PRÓBÁLNI, hiszen csak így győződhetünk meg arról, hogy a termék azt nyújtja, amit elvárunk tőle, illetve, hogy egyáltalán alkalmas a rendeltetésszerű használatra. Tehát, a csomagolás felbontása és a termék kipróbálása nem vezet az elállási jogunk elvesztéséhez.
A kipróbálás során fontos vigyázni a termékre, mert ha aránytalanul “elhasználtan” küldjük vissza a terméket, vagyis olyan sérülések vannak rajta, amelyek nem indokoltak a kipróbálás esetén, az értékcsökkenésért felelősek vagyunk, ki kell fizetnünk az eladónak.
Vannak kivételes esetek, amikor nincs jogunk elállni a vásárlástól. Például olyan termék esetében, mely személyre szabottan a fogyasztó megrendelésére készült; romlandó termékek esetében; olyan zárt csomagolású termék esetén, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza (az ilyen termék esetében jogunk van elállni, ha a csomagolást nem bontjuk meg); hírlap, folyóirat és időszaki lap tekintetében, az előfizetéses szerződések kivételével; koncertjegy, repülőjegy, hotelszoba foglalás esetén szintén nincs elállás.
Tény, hogy bizonyos KOCKÁZATOKKAL számolnunk kell, ezért érdemes előre tájékozódni az adott webshopról, akár különböző internetes fórumokon is. Emellett mind a magyar fogyasztóvédelmi hatóság, mind az Európai Fogyasztói Központ segítségünkre van akkor, ha problémánk akad az internetes vásárlással.
A leggyakoribb kockázat az, ha a termék nem érkezik meg annak ellenére, hogy előre kifizettük, vagy visszaküldés esetén az eladó nem téríti vissza a vételárat. Ilyen esetben fordulhatunk a fogyasztóvédelmi hatóságokhoz, békéltető testülethez, vagy akár közvetlenül a bírósághoz is. Ehhez természetesen ismernünk kell a céget és annak adatait, akitől vásároltunk.
A Fogyasztóvédelmi Hatóság ajánlást fogalmazott meg az internetes vásárlás kockázatainak mérséklésére, melyet a www.fogyasztovedelem.kormany.hu honlapon találhatnak meg.
Remélem, hogy írásommal hasznos tájékoztatást adtam, és segítettem abban, hogy az interneten rendelt ajándék az ajándékozónak és a megajándékozottnak is csak örömöt okozzon a fa alatt.
#ugyved # fogyasztovedelem #internetesvasarlas #elallas
Kép: Google